AVIS logo

Atvieglojumu vienotā informācijas sistēma (turpmāk - AVIS) ir valsts līmeņa vienota platforma, projekta mērķis ir nodrošināt iedzīvotājiem, valsts un pašvaldību iestādēm, un komersantiem vienotu, centralizētu valsts un pašvaldību piešķirto atvieglojumu uzskaiti un administrēšanu, iedzīvotājiem vienuviet uzskaitīt un pārvaldīt savus atvieglojumu saņemšanai pieteiktos identifikācijas līdzekļus portālā Latvija.gov.lv, AD AVIS portāla darba vidē veikt elektronisku atvieglojumu un to prioritāšu uzskaiti, administrēšu un pārvaldību. T iespēju AVIS darba vidē pārvaldīt savas Identifikācijas un darījumu sistēmas, kā arī sniegto atvieglojumu darījumu datus. Portāla tīmekļvietnes adrese ir https://avis.gov.lv/.

AVIS darbības shēma
AVIS arhitektūra

 AVIS nodrošina:

  1. Centralizēto klasifikatoru un Darījumu reģistrus (AVIS Centrālā Datu bāze (CDB));
  2. Datu apmaiņu mehānismus (API) ar ārējām informāciju sistēmām, t.sk., AD / T / Identifikācijas un darījumu IS;
  3. AVIS portāla izmantošanu jeb sistēmas lietotāju lietojumprogrammu/lietotni, kas AD un T portāla darba vidē nodrošinās iespēju veikt elektronisku atvieglojumu un to prioritāšu uzskaiti, administrēšu un pārvaldību;
  4. Informācijas nodošanu Atvērto datu portālā par šādām datu kopām:
    • Atvieglojumu devēji, kas nodrošina pakalpojumus ar Atvieglojumiem;
    • Pakalpojumu sniedzēji. Tirgotāji, kas sniedz pakalpojumus ar Atvieglojumiem;
    • Atvieglojumu saņēmēju grupu klasifikators, kur ir reģistrētas un aprakstītas Atvieglojumu saņēmēju kategorijas.
    • Atvieglojumi un to saņemšanas norādījumi. Atvieglojumu devēju nodrošinātie Atvieglojumi un norādes par to izpildi;
    • Atvieglojumu Darījumu apkopotie dati.
  5. Integrāciju ar Latvija.gov.lv divu e-pakalpojumu izmitināšanai:
    1. E-pakalpojums “Man pieejamie atvieglojumi un to saņemšanas nosacījumi”, kas nodrošina atvieglojuma saņēmējam, atvieglojuma saņēmēja likumiskajam pārstāvim (bērna vecākam) vai personai, kuras aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā ir atvieglojuma saņēmējs, – valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.Latvija.gov.lv par piešķirtajiem un izmantotajiem atvieglojumiem šādu informāciju:
      • par pieejamajiem pakalpojumiem ar atvieglojumiem un to saņemšanas nosacījumiem (piem., piešķirtais atvieglojumu pakalpojumu skaits, apjoms termiņš, u.c.);
      • par identifikācijas līdzekļiem, kurus izmantojot iespējams saņemt pakalpojumus ar atvieglojumiem;
      • par laika periodu, kurā ir spēkā atvieglojumu saņemšana;
      • par T, kuri sniedz noteiktus pakalpojumus ar atvieglojumiem.
    2. E-pakalpojums “Mani izmantotie atvieglojumi”, kas nodrošina atvieglojuma saņēmējam, atvieglojuma saņēmēja likumiskajam pārstāvim (bērna vecākam) vai personai, kuras aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā ir atvieglojuma saņēmējs, – valsts pārvaldes pakalpojumu portālā latvija.gov.lv par piešķirtajiem un izmantotajiem atvieglojumiem šādu informāciju par veiksmīgo un neveiksmīgo atvieglojumu pakalpojumu saņemšanas darījumu vēsturi - pakalpojuma saņemšanas laiks, veids, vieta, apjoms, T, kas sniedza attiecīgo atvieglojuma pakalpojumu.

Izmantošanas iespējas

  • Iedzīvotājiem - Atvieglojuma saņēmējiem atvieglojumus būs iespēja izmantot bez sociālo statusu apliecinošu izziņu, apliecību u.tml. dokumentu uzrādīšanas, kas personām var būt apgrūtinoši un laikietilpīgi. Atvieglojumu saņemšanas brīdī personas vai atvieglojuma saņemšanai izsniegtais identifikācijas līdzeklis tiks identificēts, līdz ar to personai tiks nodrošināts augstāks privātums par tai piemērotajiem speciālajiem atvieglojumiem, kas ir balstīts uz personai piešķirto statusu, piemēram, trūcīgā statuss, maznodrošinātā statuss, bezdarbnieka statuss, persona ar invaliditāti statuss, skolēna vai studenta statuss vai citi. AS vai AS likumiskajam pārstāvim (bērna vecākam) vai personai, kuras aizgādībā, aizbildnībā vai aizgādnībā ir atvieglojuma saņēmējs, tiks nodrošināta iespēja valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv redzēt atvieglojuma saņēmējam pienākošos atvieglojumus un kontrolēt, vai atvieglojuma pakalpojumu sniedzējs ir korekti uzskaitījis viņam sniegtos pakalpojumus un preces, tā samazinot atvieglojuma pakalpojumu sniedzēja krāpniecības risku, kā arī apskatīt visus iepriekš atvieglojuma saņēmēja izmantotos atvieglojumus, nodrošinot iespēju konstatēt, vai personas vārdā netiek nepamatoti izmantoti tai piešķirtie atvieglojumi ar, piemēram, viltotiem vai nelikumīgi iegūtiem identifikācijas līdzekļiem, jo katrs darījums un tā apstākļi ir identificējami, tādējādi kontrolējot, ka atvieglojumus drīkst saņemt tikai personas, kurām tie pienākas;
  • Valsts iestādēm un pašvaldībām - Atvieglojuma devējiem sniedz iespēju veikt elektronisku atvieglojumu un to prioritāšu uzskaiti, administrēšanu un pārvaldību, publicēt atvieglojumu piešķiršanas nosacījumus, neveidojot individuālu datu apmaiņu ar katru atvieglojuma pakalpojumu sniedzēju, kā arī kontrolēt atvieglojuma pakalpojumu sniedzēja darbību un piešķirto atvieglojumu izmantošanu;
  • Tirgotājiem - Atvieglojumu pakalpojumu sniedzējiem sniedz iespēju pārvaldīt savas Identifikācijas un darījumu sistēmas, izgūt atskaites kā arī sniegto atvieglojumu darījumu datus. T ir nodrošināta iespēja sniegt pakalpojumus un pārdot preces, neveidojot individuālu datu apmaiņu ar katru atvieglojuma devēju, kā arī darījuma brīdī pārliecināties par atvieglojuma piešķiršanas nosacījumu spēkā esamību;
  • Valsts pārvaldē tiks ieviesta vienota pieeja un principi atvieglojumu pārvaldības procesā, tādējādi nodrošinot iespēju veikt analīzi par esošās valsts un pašvaldību politikas realizāciju, sasniegtajiem mērķiem, vērtējot precīzus datus un radot iespēju veikt secinājumus par nepieciešamajiem pilnveidojumiem.

AVIS portāla lietotāju lomas un tiesības var skatīt šeit:

AVIS administratoram piešķirtā funkcionalitāte:

  • Tagu pārvaldība;
  • Centralizēto klasifikatoru vērtību izveidošana, apstiprināšana, rediģēšana, dzēšana;
  • Atvieglojumu scenāriju pārvaldība;
  • Atvieglojumu norādījumu pārvaldība;
  • Atvieglojumu saņēmēju grupu pārvaldība;
  • Preču un pakalpojumu reģistra pārvaldība;
  • AD un T lietotāju pārvaldība;
  • T pārvaldība;
  • Vienošanās par prioritātēm pārvaldība.

AD administratoram pieejamā funkcionalitāte:

  • Tagu pārvaldība;
  • Centralizēto klasifikatoru vērtību iesniegšana;
  • Atvieglojumu scenāriju pārvaldība;
  • Atvieglojumu norādījumu pārvaldība;
  • Atvieglojumu saņēmēju grupu pārvaldība;
  • Preču un pakalpojumu reģistra pārvaldība;
  • AD lietotāju pārvaldība;
  • T pārvaldība;
  • Tirdzniecību vietu pārvaldība;
  • Vienošanās ar citiem AD par atvieglojumu prioritātēm.
  • Atskaišu izgūšana.

AD lietotājam pieejamā funkcionalitāte:

  • Atvieglojumu norādījumu pārvaldība;
  • Tagu pārvaldība;
  • Tirgotāju pārvaldība;
  • Tirdzniecību vietu pārvaldība;
  • AS grupu pārvaldība;
  • Atskaišu izgūšana.

T administratoram pieejamā funkcionalitāte:

  • Preču un pakalpojumu reģistra pārvaldība;
  • T lietotāju pārvaldība;
  • Tirdzniecību vietu pārvaldība;
  • Atskaišu izgūšana.

T lietotājam pieejamā funkcionalitāte:

  • Preču un pakalpojumu reģistra pārvaldība;
  • Tirdzniecību vietu pārvaldība;
  • Atskaišu izgūšana.

Pieslēgšanas kārtība

1. Lai piekļūtu AVIS portālam, AD un T aizpilda pieteikuma formu AVIS portālā. Lai autorizētos sistēmā, būs nepieciešams autentificēties ar vienotās pieteikšanās moduli ar savu fiziskas personas identifikācijas līdzekli:

AVIS pašapkalpošanās portāls

2. AD un T aizpildītu un iesniegtu pieteikuma veidlapu saņem AVIS pārzinis, kurš 3 darba dienu laikā pārbauda iesniegto datu patiesumu un apstiprina vai noraida pieteikumu. Ja pieteikums tiks apstiprināts vai noraidīts, pieteikuma iesniedzējs saņems informatīvu e-pasta vēstuli. Noraidīšanas gadījumā - papildus tiks saņemts noraidīšanas iemesls.

3. AD un T pieteikuma veidlapas apstiprināšanas gadījumā AVIS portālam var pieslēgties ar Vienotās pieteikšanās moduli un uzsākt lietot AVIS portālu.

4. AVIS portāla lietošanas instrukcija apskatāma šeit: AVIS lietotāju rokasgrāmata.

5. Detalizētainformācija, kā uzsākt lietot AVIS AD, kuriem ir sava AD IS,un T, kuriem ir sava T IDS un ir nepieciešama integrācija ar AVIS, atrodama vadlīniju sadaļā: “Integrācija ar AVIS – administratīvā procedūra AD un “Integrācija ar AVIS – administratīvā procedūra T

 

Vadlīnijas un dokumentācija

Darbības Nr. p.k.

Darbības apraksts Atvieglojuma devējiem

Piemērs

1.

AD ar iepriekš piešķirto lomu AD administrators autorizējas AVIS portālā.

 

2.

AD administrators klasifikatoru sadaļā pārbauda, vai IL tips apakšsadaļā ir iekļauts AD atvieglojumam nepieciešamais IL tips. Ja nav iekļauts AD nepieciešamais IL tips, tad pievieno to. AVIS administratoram iesniegto jauno IL tipu ir jāapstiprina.

Nosaukums: Pilsētnieka karte, eID personas apliecība

Identifikācijas mehānisms: NFC, Mifare B, QR kods

3.

AD administrators klasifikatoru sadaļā pārbauda, vai IL izdevējs apakšsadaļā ir iekļauts AD atvieglojumam nepieciešamais IL izdevējs. Ja nav iekļauts AD nepieciešamais IL izdevējs, tad pievieno to. AVIS administratoram iesniegto jauno IL izdevēju ir jāapstiprina.

Nosaukums: Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde, X pašvaldība

Reģ. Nr. 90000050138

4.

AD administrators klasifikatoru sadaļā pārbauda, vai atvieglojumu saņēmēju grupas apakšsadaļā ir iekļauts AD atvieglojumam nepieciešamā atvieglojumu saņēmēju grupa. Ja nav iekļauta AD nepieciešamā atvieglojumu saņēmēju grupa, tad pievieno to. AVIS administratoram iesniegto jauno atvieglojumu saņēmēju grupu ir jāapstiprina.

Nosaukums: Seniori 60+, Maznodrošinātas personas, Trūcīgas personas

5.

AD administrators klasifikatoru sadaļā pārbauda, vai AVIS atvieglojumu grupas apakšsadaļā ir iekļauta AD atvieglojumam nepieciešamā atvieglojumu grupa un virsgrupa. Šajā sadaļā arī tiek veidotas virsgrupas. Attiecīgi AD no sākuma jāievada atvieglojuma grupas nosaukums (tā būs virsgrupa) un tad atkārtoti jāievada atvieglojumu grupa, kurai piesaistīt jau izveidoto virsgrupu. Ja iepriekš nav iekļauta AD nepieciešamā atvieglojumu grupa vai virsgrupa, tad pievieno to. AVIS administratoram iesniegto jauno atvieglojumu grupu ir jāapstiprina.

*atvieglojumu virsgrupu un atvieglojumu grupu shēma atrodas sadaļā: Atvieglojumu grupu un atvieglojumu virsgrupu pakārtojuma shēma.

Nosaukums: Sociālais atbalsts, Ārstniecības pakalpojumi, Braukšanas maksas atvieglojumi

6.

AD administrators klasifikatoru sadaļā “Atvieglojumi” pārbauda, vai iepriekš šāds atvieglojums ir ticis reģistrēts, ja nav, tad pievieno jaunu vērtību un ievada atvieglojumu, norādot atvieglojuma nosaukumu, izvēloties atvieglojuma grupu un pievieno atvieglojuma aprakstu. AVIS administratoram iesniegto jauno atvieglojumu ir jāapstiprina.

Nosaukums: Ēdināšanas pakalpojums

Atvieglojumu grupa: sociālais atbalsts;

Apraksts: Ēdināšanas pakalpojums trūcīgām, maznodrošinātām personām un personām ar zemiem ienākumiem

7.

AD administrators klasifikatoru sadaļā pārbauda, vai AVIS apakšsadaļā preču un pakalpojumu grupas ir iekļauta AD atvieglojumam nepieciešamā preču un pakalpojumu grupa. Ja nav iekļauta AD nepieciešamā preču un pakalpojuma grupa, tad pievieno to. AVIS administratoram iesniegto jauno preču un pakalpojumu grupu ir jāapstiprina.

Nosaukums: Kultūras pasākumi, Ēdināšanas pakalpojums

8.

Tiklīdz AVIS administrators ir apstiprinājis iesniegtās vērtības, AD administrators saņem paziņojumu sadaļā “Notikumi” un AD administrators var turpināt atvieglojuma ievades procesu.

 

9.

AD administrators sadaļā “Tirgotāji” pievieno atvieglojuma pakalpojuma sniedzēju vai tirgotāju. AVIS administratoram iesniegto jauno tirgotāju ir jāapstiprina. Ja nepieciešams veikt izmaiņas tirgotāja ierakstā, (nosaukums, datums no, datums līdz un tml.) rakstiet uz avis@avis.gov.lv

Nosaukums: X novada Kultūras centrs; Biedrība “Svētā Jāņa palīdzība”;

Norāda tirgotāja reģistrācijas Nr. 00000000000

10.

AD administrators sadaļā “Tirgotāji” pievieno saistītās tirdzniecības vietas.

Nosaukums: X novada teātris

11.

AD administrators sadaļā “Atvieglojumu saņēmēju grupas” pievieno atvieglojumu saņēmēju grupu, kura identificēs konkrēto AD saņēmēju grupu

Nosaukums: X novada pašvaldības seniori 60+;

Izvēlas no klasifikatora sadaļas atvieglojumu saņēmēju grupas apakšsadaļā esošo piekritīgo atvieglojumu saņēmēju grupu, piemēram, seniori 60+;

12.

AD administrators sadaļā “Atvieglojumu saņēmēju grupas”, atver ar ikonu (>>) izveidoto atvieglojumu saņēmēju grupu un pievieno AS personas, to var izdarīt manuāli vai importēt ar CSV failu vai JSON failu.

Jābūt norādītam atvieglojuma saņēmēja: personas kods, vārds, uzvārds, datums no kura persona varēs saņemt atvieglojumu

13.

Ja nepieciešams - AD administrators sadaļā “Tagi” pievieno tagu. Tags ir paredzēts kā universāls marķieris, ko iespējams piesaistīt dažādiem objektiem, šādā veidā nodrošinot šo objektu grupēšanu un atlasi, kā arī objektu izmantošanu, ja nav zināmi saistītie objekti. Objektus, kam iespējams pievienot tagu:

• IL Tips;

• IL Izdevējs;

• AS grupa (organizācijas veidotās);

• Tirgotājs;

• Tirdzniecības vietas (pašas tirdzniecības vietas tago Tirgotājs);

• Preču un pakalpojumu kataloga vērtības.

 

14.

AD administrators sadaļā “Atvieglojumi”, Atvieglojumu norādījumu apakšsadaļā pievieno atvieglojumu norādījumu.

 

15.

Sadaļā “Atskaites” saraksta veidā tiek attēloti pamata dati par darījumiem un pieejama iespēja datus par darījumiem lejupielādēt.

 

Grupu pakārtojuma shēma

Darbības Nr. pēc kārtas

Darbības apraksts Tirgotājiem/Atvieglojuma pakalpojuma sniedzējiem

Piemērs

1.

T ar iepriekš piešķirto lomu T administrators autorizējas AVIS portālā.

 

2.

T administrators pārskata sadaļu “Tirdzniecības vietas” un, ja nepieciešams, pievieno jaunas tirdzniecības vietas.

Nosaukums: SIA “Skolas kafejnīca”

3.

T administrators sadaļā “Preču un pakalpojumu katalogs” pievieno preci vai pakalpojumu. Preci vai pakalpojumu var ievadīt manuāli vai importēt ar CSV failu vai JSON failu.

Nosaukums: Teātra izrāde Riekstkodis;

Preces kods: tirgotāja noteikts kods;

Izvēlas preču un pakalpojumu grupu;

Norāda cenu ar PVN EUR: 5.20

4.

T administrators, ja nepieciešams, pievieno tagu. Tags ir paredzēts kā universāls marķieris, ko iespējams piesaistīt dažādiem objektiem, šādā veidā nodrošinot šo objektu grupēšanu un atlasi, kā arī objektu izmantošanu, ja nav zināmi saistītie objekti. Objektus, kam T administratoram iespējams pievienot preces:

• Tirdzniecības vietas

• Preču un pakalpojumu kataloga vērtības.

 

5.

Sadaļā “Atskaites” saraksta veidā tiek attēloti pamata dati par darījumiem un pieejama iespēja pilnus datus par darījumiem lejupielādēt.

 

Sadaļā aprakstīts pieteikšanās process AD, kuriem ir sava elektroniskās atvieglojumu pārvaldības sistēma un ir nepieciešama integrācija ar AVIS (system to system savienojums).

Priekšnoteikumi, lai veiktu integrāciju ar AVIS, AD nepieciešama IS, kur tiek nodrošināts:

  • Reģistrs ar personai piesaistītu identifikācijas līdzekli (IL) un IL statusu;
  • Reģistrēti atvieglojumi un to norādījumi;
  • Personu grupu reģistrs, kur informācija par personām  tiek aktualizēta, saņemot datus no ārējiem reģistriem;
  • Atvieglojumu aprēķins;
  • Reģistrēti izmantotie atvieglojumu darījumi un transakcijas;
  • Atvieglojuma un personu sasaiste*.

*Atvieglojuma un personas sasaisti var veikt pēc dažādiem parametriem, piemēram, tirgotāju, tirdzniecības vietu, IL nolasīšanas iekārtu, tirgotāja IDS, atvieglojumu saņēmēju grupu, personas grupas statuss, IL izdevēju, IL tipu, personas unikālo identifikatoru (UUID), identifikācijas līdzekļa UUID, personas kodu sarakstu vai tos kombinējot (AND/OR loģika).

Programmatūras integrācijas instrukcija apskatāma šeit.

Procesa shēma Atvieglojumu devēja integrācijai ar AVIS

Procesa shēma Atvieglojumu devēja integrācijai ar AVIS

 AVIS portāla pieteikšanās formu https://avis.gov.lv.

  1. AD aizpilda un iesniedz AVIS portālā pieteikuma formu, pieteikuma formā pievienojot uzticamās puses sertifikātu (CA) vai, ja iestādei nav CA sertifikāta, tad pašparakstītu publisko sertifikātu (Atļautais pievienojamo datņu skaits ir 1. Maksimālais datnes izmērs ir 100 KB. Atļautie datņu formāti ir: *.CER un *.CRT);Atļautais pievienojamo datņu skaits ir 1. Maksimālais datnes izmērs ir 100 KB. Atļautie datņu formāti ir: *.CER un *.CRT);
  2. AVIS pārzinis laikā no ieteikuma saņemšanas dienas izvērtē AD atbilstību normatīvajām prasībām, kas ļauj veikt integrāciju ar AVIS, kā arī pieteikuma formā sniegto informāciju.
  3. Ja AVIS pārzinis konstatē, ka AD nav tiesīgs integrēties AVIS vai pieteikuma formā nav sniegta korekta informācija, AVIS pārzinis sniedz AD skaidrojumu un konsultāciju. AVIS pārzinis visa procesa laikā, pēc nepieciešamības, sniedz AD biznesa līmeņa konsultācijas.
  4. Ja AD pieteikuma formā norādītās klasifikatoru vērtības ir korektas:
    • AVIS pārzinis aizpilda API Pārvaldnieka veidlapu, norādot saņemtos datus par AD un nosūta veidlapas VRAA;
    • AVIS pārzinis lūdz LNB un VRAA atvērt AD IP piekļuves testa videi.
  5. VRAA, pamantojoties uz API Pārvaldnieka veidlapu, kas saņemta no AVIS pārziņa, piešķir AD PFAS (Pašvaldību funkciju atbalsta sistēmas) un API Pārvaldnieka testa vides lietotāja tiesības atbilstoši VRAA API abonēšanas procedūrai .
    • AD lietotājam obligātās API metodes:
      • Api-benefit BenefitApplicability - get/post - atvieglojumu norādījumi;
      • api-benefit BenefitParameters- get/post - atvieglojuma piešķiršanas nosacījumi;
      • api-benefit BenefitPriorityScenarios- get/post - atvieglojumu prioritāšu scenāriji; (nav obligāts)
      • api-benefit Tags- get/post - tagu funkcionalitāte;(nav obligāts)
      • api-benefit TagsObjectTypes/GetObjectTypes- get  - pieejamo (tagojamo) objektu tipi;(nav obligāts)
      • api-authority CompensatingInstitutions- get/post - atvieglojumu prioritāšu scenāriji; (Ir obligāts)
      • api-trx-public offline_transaction - post – transakciju iesūtīšana bezsaistes režīmā;
      • api-trx-public transaction post - transakciju iesūtīšana tiešsaistes režīmā;
      • api-transaction-data  - post  - norēķinu datu izgūšana atvieglojuma devējiem un tirgotājiem;
      • api-benefit-prepared-data  - get - serviss atvieglojumu aprēķiniem nepieciešamo datu izgūšanai (ārējām sistēmām).
    • Atkarībā no tā, kā tiek veiktas atvieglojuma un personas sasaiste, tiek piešķirta piekļuve pie šādiem API:
      • api-ips PaymentProcessor - get/post 
      • api-ips PaymentTerminal - get/post 
      • api-person Person  - get/post  - POST Person nebūs vairs. Paliek Get.Personu pievienošana būs tikai no PMLP-DAGR servisa
      • api-person PersonGroup  - get 
      • api-person PersonIdentifier  - get/post 
      • api-person PersonStatus  - get/post 
      • api-merchant GoodsAndServices  - get/post  Preču un pakalpojumu izgūšanai un pievienošanai. (Nav obligāti)
  6. AD veic AVIS API integrāciju savā sistēmā un veic testēšanu.
  7. Ja akcepttests ir veikts, AD paziņo VRAA, rakstot uz e-pastu avis@avis.gov.lv, kad testēšana ir pabeigta un AD ir gatavs veikt integrāciju produkcijas vidē. VRAA pārbauda, vai ir veikti korekti 5.punktā minētie API izsaukumi un dati ir pieejami AVIS DB - AVIS tiek reģistrēti dati Atvieglojumu un Darījumu modulī.Ja tiek konstatētas kļūdas/nepilnības integrācijā, VRAA e-pasta sarakstē tās uzskaita un aicina AD kļūdas novērst un atkārtoti veikt testēšanu.
  8. Ja integrācija testa vidē ir veiksmīga, VRAA piešķir AD PFAS un API Pārvaldnieka produkcijas vides lietotāja tiesības atbilstoši VRAA API abonēšanas procedūrai.
  9. Pēc VRAA apstiprinājuma saņemšanas, AVIS pārzinis reģistrē AD AVIS produkcijas vidē.
  10. AD veic AVIS API integrāciju savā produkcijas vides IS.
  11. AD pārstāvji visa procesa laikā var saņemt konsultatīvo atbalstu, rakstot uz e-pastu avis@avis.gov.lv, e-pasta nosaukumā lietojot ievadvārdu: AVIS integrācija.

T-Tirgotāji jeb atvieglojumu pakalpojumu sniedzēji

Sadaļā aprakstīts pieteikšanas process T, kuriem ir sava Identifikācijas un darījumu sistēma (IDS) un ir nepieciešama integrācija ar AVIS (system to system savienojums).

Priekšnoteikumi, lai veiktu integrāciju ar AVIS:

  • T ir spēkā esoša vienošanās vai cits saistību regulējošs dokuments ar vienu vai vairākiem AD;
  • T ir sava IDS, kurā iespējams veikt AVIS API integrāciju, lai veiktu atvieglojuma saņēmēja identifikāciju atvieglojuma darījuma brīdī, kā arī darījumu reģistrāciju.

Programmatūras integrācijas instrukcija apskatāma šeit.

Procesa shēma Tirgotāja integrācijai ar AVIS

Integrācija ar AVIS - administratīvā procedūra T

 

AVIS portāla pieteikšanās formu https://avis.gov.lv.

  1. T aizpilda un iesniedz:  AVIS portālā pieteikuma formu, pieteikuma formā pievienojot uzticamās puses sertifikātu (CA) vai, ja iestādei nav CA sertifikāta, tad pašparakstītu publisko sertifikātu (Atļautais pievienojamo datņu skaits ir 1. Maksimālais datnes izmērs ir 100 KB. Atļautie datņu formāti ir: *.CER un *.CRT);(Atļautais pievienojamo datņu skaits ir 1. Maksimālais datnes izmērs ir 100 KB. Atļautie datņu formāti ir: *.CER un *.CRT);
  2. AVIS pārzinis 5 darba dienu laikā no pieteikuma saņemšanas dienas izvērtē T atbilstību normatīvajām prasībām, kas ļauj veikt integrāciju ar AVIS, kā arī pieteikuma formā sniegto informāciju.
  3. Ja AVIS pārzinis konstatē, ka T nav tiesīgs integrēties AVIS vai pieteikuma formā nav sniegta korekta informācija, AVIS pārzinis sniedz T skaidrojumu un konsultāciju. AVIS pārzinis visa procesa laikā pēc nepieciešamības sniedz T biznesa līmeņa konsultācijas.
  4. Ja AVIS pārzinis izvērtē, ka T ir tiesīgs veikt integrāciju ar AVIS:
    • AVIS pārzinis aizpilda API Pārvaldnieka veidlapu, norādot saņemtos datus par T un nosūta veidlapas VRAA
    • AVIS pārzinis lūdz LNB atvērt T IP piekļuves testa videi.
  5. VRAA, pamantojoties uz API Pārvaldnieka veidlapu, kas saņemta no AVIS pārziņa, piešķir T PFAS API abonēšanas procedūrai.
    • T lietotājam obligātās API metodes, ja darījumu datu nodošana uz AVIS un atvieglojumu norādījumu saņemšana no AVIS paredzēta tiešaistes (online) režīmā: 
      • api-trx-public transaction - post - transakciju iesūtīšana tiešsaistes režīmā; 
      • api-transaction-data - post - norēķinu datu izgūšana atvieglojuma devējiem un tirgotājiem. 
    • T lietotājam obligātās API metodes, ja darījumu datu nodošana uz AVIS un atvieglojumu norādījumu saņemšana no AVIS paredzēta bezsaistes (offline)
      • api-trx-public offline_transaction - post – transakciju iesūtīšana bezsaistes režīmā; 
      • api-benefit-prepared-data - get - serviss atvieglojumu aprēķiniem nepieciešamo datu izgūšanai (ārējām sistēmām); 
      • api-transaction-data - post - norēķinu datu izgūšana atvieglojuma devējiem un tirgotājiem.
  6. T veic AVIS API integrāciju savā sistēmā un veic testēšanu.
  7. T paziņo VRAA, rakstot uz e-pastu avis@avis.gov.lv, kad testēšana ir pabeigta un T ir gatavs veikt integrāciju produkcijas vidē. VRAA pārbauda, vai ir veikti korekti 5.punktā minētie API izsaukumi un dati ir pieejami AVIS DB - AVIS tiek reģistrēti dati Atvieglojumu un Darījumu modulī.
    Ja tiek konstatētas kļūdas/nepilnības integrācijā, VRAA lūdz T tās novērst un atkārtoti veikt testēšanu.
  8. Ja integrācija testa vidē ir veiksmīga, VRAA piešķir AD PFAS un API Pārvaldnieka produkcijas vides lietotāja tiesības atbilstoši VRAA API abonēšanas procedūrai.
  9. Pēc VRAA apstiprinājuma saņemšanas, AVIS pārzinis reģistrē T AVIS produkcijas vidē.
  10. T veic AVIS API integrāciju savā produkcijas vides IS.
  11. T pārstāvji visa procesa laikā var saņemt konsultatīvo atbalstu, rakstot uz e-pastu avis@avis.gov.lv, e-pasta nosaukumā lietojot ievadvārdu: AVIS T integrācija.

AVIS 1.kārtas izstrāde tika īstenota Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projekta Nr. 2.2.1.1/19/I/002 "Publiskās pārvaldes informācijas un komunikācijas tehnoloģiju arhitektūras pārvaldības sistēma – 2. kārta" ietvaros, detalizētāka informācija par AVIS 1.kārtas projektu: skatīt šeit.

AVIS tiek attīstīts Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas projekta Nr.2.2.1.1/21/I/002 “Atvieglojumu vienotās informācijas sistēmas un latvija.lv atvēršana komersantiem un valsts un pašvaldības vienoto klientu apkalpošanas centru attīstība” ietvaros. Detalizētāku informāciju un kontaktpersonu par AVIS projektu: skatīt šeit.

AVIS darbību regulē šādi tiesību akti: